torsdag 15. september 2011

De utrolig skumle "homoeventyrene" - og noen andre bøker om å ikke være 100% A4

For et års tid tilbake var det en diskusjon rundt homofili i litteraturen som blir lest i barnehagene. Regjeringen skal ha bedt barnehagene "ta i bruk eventyrbøker som gjenspeiler samfunnets seksuelle mangfold". Raskt ble Facebook-gruppa "Nei til homoeventyr i barnehagen" opprettet og så dukket gruppa "Ja til homoeventyr i barnehagen" opp. Min første tanke var: "Hva bråker de for? Det finnes jo nesten ikke slike bøker å få tak i."

De to bøkene jeg har sett nevnt er svenske "Malins mamma gifter seg med Lisa" og ei bok som skulle hete "Konge og konge", som jeg lurer på om er den samme som "Drømmeprinsen" av polske Justyna Nyka. Ikke så mye, med andre ord. Derfor vil jeg utvide litt og skrive om bøker som handler om barn som er annerledes, muligens er homofile.

Annette Lundborg har skrevet "Malins mamma gifter seg med Lisa" som handler om Lisa som har to mammaer og to pappaer. En av pappaene ga "malinfrø" til Malins mamma slik at de kunne få Malin. (På tegningene i boka er disse noen enorme rumpetroll i et syltetøyglass.) Nå skal mammaene gifte seg, og vi får være med Malin på festen. For Malin er det helt naturlig å ha to mammaer som bor sammen og to pappaer som bor sammen, og for barn som har lest denne boka blir kanskje homofili litt mindre "rart".

"Drømmeprinsen" må jeg innrømme at jeg ikke har lest, men den skal handle om en prins som har ei mamma som vil han skal finne seg ei prinsesse, men så finner han seg en prins i stedet.
Kenneth og dokkene

Pija Lindenbaum sin "Lille-Zlatan og kule onkel Tommy" handler om ei jente som har en favorittonkel som det for oss voksne er ganske tydelig er homofil. En dag får onkel Tommy en "ny venn", og Lille-Zlatan blir fylt av sjalusi på denne mannen som tar fra henne  den kule onkelen hennes. Hun gjør ganske slemme (og morsomme) ting med ham før hun oppdager at han er flink til å spille fotball og kan lære henne nye tiks. Jeg tror ikke nødvendigvis barn som leser denne boka oppfatter  kule-onkel Tommy er kjæreste med den nye vennen sin, fordi det er ikke det som er det viktige i boka. Boka handler ikke om homofili, den handler om sjalusi og har homofile i persongalleriet.

Så vil jeg nevne to bøker som handler om det å være annerledes. Ei av dem elsker jeg, den andre har jeg et litt mer anstrengt forhold til.

La oss begynne med, nok ei gang, Pija Lindenbaum si bok "Kenneth og dokkene". Kenneth er flink til å spille fotball, men han liker også å leke med dokker. Det er ikke Kenneths pappa begeistret for, men en dag får Kenneth lov til å ta med seg Barbien sin til barnehagen. Etter en del anstrengelser får han innpass til å leke sammen med jentene. Mens de kler seg ut i kjoler, blir de oppdaget av de andre guttene. Det hele ender opp med at alle barna kler seg ut i kjoler og danser ballett, før de, fremdeles alle sammen, går ut og spiller fotball, fremdeles utkledd.

Det jeg liker med denne boka, er at den ender opp med at alle barna kan gjøre alt. Det er ikke om å gjøre for meg at alle gutter leker med dokker, eller at alle jenter spiller fotball, men at alle har muligheten til å leke med det de har lyst til. Ikke alle barn som er helt stereotypen på sitt kjønn, og det er fint å vise i litteraturen. Å spekulere i hvilken fil Kenneth kommer til å kjøre i når han blir voksen, er meningsløst for meg. Nå er han en liten gutt som både kan leke med dokker og være flink i fotball.

Så har jeg kommet fram til "Lei av rosa" av nederlandske Nathalie Hense. Denne boka er jeg i tvil om hva jeg mener om. Det er fint at den handler om ei jente som ikke liker rosa, men jeg synes alle de andre jentene blir veldig stereotype. De er bare opptatt av rosa og dokker og er pysete, mens hovedpersonen i boka klatrer i trær, kler seg i svart og digger hjortebiller. Til tross for dette så synes jeg den fungerer til å formidle at det er ok å ikke være helt som de andre.

Det irriterer meg ganske mye at alle andre jenter unntatt hovedpersonen er så fryktelig dollete og rosa, og gir et stereotypt bilde av jenter generelt. Samtidig gir boka signaler om at "det er ok å være annerledes", og det en en bra ting med den.

Barnehagene har ikke stort å velge mellom når de skal lese "homoeventyr". Kanskje kommer det flere bøker etterhvert. I mellomtida kan de lese "Familiemyldreboka". Der er enhver tenkelig familiekonstellasjon med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar